פשטות

פשטות היא היופי
פשטות היא התיחכום האולטימטיבי/לאונארדו דוינצ'י

מקום פשוט לחינוך תרבות ואמנות

 

7. גלרייה לאומנות הנשק העתיק-ע"ש יעקובי יוסף ז"ל  |  8. הערכה חליפית-מבחן תלת שלבי- מה זה?  |  10. פשטות-מהספרים  |  11.פשטות מהסרטים  |  12. פשטות בצבעים  |  13. בעלי קושי בעיבוד חושי-יש דבר כזה  |  15."חמולה" מקום טוב לגדול  |  18. פעוטונים מציאות אפורה בעטיפה ו ... דה-ד"ר דליה שחף  |  Relationship - not what you thought - proper disclosure 18.  |  19.האישה הישראלית מעידן של שסע עדתי לעידן של שסע מיגדרי  |  46.לטייל עם סבא שומיק  |  מצבות מדברות אל העתיד  |  רמזים , ראיות, ושאלות שמאחורי מצבות  |  


 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 

מועדון הקיסר
 
ד"ר דליה שחף, מרצה במכללה לחינוך "אוהלו"
מותר לצטט, לשכפל ולהפיץ פרסום זה תוך ציון מקור המידע ושם הכותבת
שנות השבעים בארה"ב השמרנית בי"ס יוקרתי שמשמר מסורת וטקסים ובעיקר שומר על מסגרת יציבה שבה השינון הוא מרכיב מרכזי בלימוד. מי שלא משנן אינו יכול לצאת ל"הפלגה" בזמן[1].
שוב כמו בסרט "ללכת שבי אחריו", אנו פוגשים תלמידי תיכון, שבאים מבתים עשירים המצפים שביה"ס יכשיר את בניהם לתפוס עמדות מפתח בחברה ובכלכלה האמריקאית. שוב אנו פוגשים בני נוער שבחיי ביה"ס אין זכר למחאה החברתית של דני האדום בפריז של שנת 1968, או לתנועת הרוקנרול הבריטית שהייתה המחאה החברתית הבריטית. וכמובן אין זכר למחאת האמריקאית של ילדי הפרחים-ההיפיס )תנועה שנולדה בשנות השפע הכלכלי שאחרי מלחמת העולם השנייה. שפע שהעניק לנוער חיים בנוחות ויכולת להתפנות למאבקים נגד מלחמת וייטנאם, ולהתנתק מהוריהם). הזמן בביה"ס "סנט בנדיקט" היוקרתי, עמד מלכת. האליטה החברתית אינה מבזבזת את זמנה על מחאות, ומכשירה את בניה לאור אותם אידיאלים שהיו טובים עבור ההורים הסבים וסבי-הסבבים..
המורה מבוגר , רווק[2], שוקד להפוך את שיעוריו לתהליך חוויתי הסוחף את תלמידיו במנהרת הזמן  אל עולם שנמצא הרחק בעבר, אבל השפעותו  גדולה על הדמוקרטיה העכשווית של ארה"ב .
השיעור מתחיל בקריאת כתובת המתארת את המלך שוטרוק נהדרהתא כובש, שאיש לא שמע אודותיו, והשאלה מדוע?.
 לשיטתו של מר האנדרט , שוטרוק נוהונטה נשכח כי לא השאיר אחריו מורשת ערכית כלשהי. קריאת הכתובת בתחילתו של הקורס מטרתה להניח את התשתית הרעיונית למטרת הלימוד, רק מי שמשאיר אחריו ערכים ממשיך להתקיים. האנדרט כמו המורה בסרט "ללכת שבי אחריו " מעורר את תלמידיו לשאול עצמם מה תהיה תרומתם לאנושות.  גם בסרט "ללכת שבי אחריו"  ראינו שנשאלה אותה שאלה, בלובי, לנוכח תמונותיהם של בוגרי ביה"ס. מאחר ומדובר בבי"ס עלית שתלמידיו מיועדים לתפוס נקודות מפתח בניהול המדינה הדבר מאד לגיטימי ויוצר מטרה אליה מכוונים כל הלימודים, מטרה שלא בטוח שיש לכל אחד מאיתנו כאשר אנו באים בכל בוקר לביה"ס והיה ראוי שתהיה לנו.(אולי זה קיים במסגרות הלימוד של הכיפות הסרוגות).
אמצעי ההוראה של מר האנדרט הם שינון, ספרות קלאסית, שירה ומחזות, משתמש בטוגות  כדי להכניסם לאווירת הזמן. כל אלו מחיים את אירועי ההיסטוריה ואנו רואים זאת יפה בדיון על מחזהו של שקספיר "יוליוס קיסר" בו מועלית דמותו של בורטוס[3] רוצחו של יוליוס. מר האנדרט נכנס לנעליו של בורוטוס כאילו הדילמה לרצוח את יוליוס קיסר עומדת לפתחו באותה שעה, ולא התרחשה כבר לפני אלפיים שנה. גם התחרות על  התואר יוליוס קיסר הופכת אותו לדמות חיה למרות מרחק הזמן.
אמצעים חינוכיים מר האנדרט הינו חלק ממערכת חינוך בה קיימת הסכמה בין ההורים למורים על מטרת העל של ההוראה-הכשרתם של הנערים לעמדות מפתח בחברה. ההורים מגדלים את הילדים בקפדנות, הילדים ממושמעים והמורה מקבל נערים שכל הפרת משמעת מטופלת בקשיחות כאשר ההורים תומכים בצעדים אלו. במצב כזה המורה פנוי לפתח דרכי הוראה ומשיג הישגים.
בסרט בו אנו דנים, מגיע תלמיד חדש ובעייתי, התלמיד שנון, חושב בצורה עצמאית, וטעון רגשית.  כך שעם כניסתו לכיתה מצליח סדג'וויק להעמיד בספק את כל מה שמר האנדרט חשב לנכון. זה בא לידי ביטוי כאשר סדג'וויק מנתח את דמותו של ברוטוס במחזה "יוליוס קיסר" בדרך אחרת, שמפתיעה גם את המורה, וכמובן את חבריו לכיתה. כל זה על רקע הפרובוקציה שסדג'ויק מעורר לגבי הטוגות[4] כמו גם סירובו לשבת במקום שהוזמן לשבת בו.
קל לטעות ולחשוב שסדג'וויק סתם נער חסר רסן, חסר ערכים-מושחת. צפייה מעמיקה מגלה שסדג'וויק בחר לבחון נושאים אקדמיים בדרך ייחודית גם אם המניע  יוצא ממקום של מרד[5].
בהמשך הסרט אנו נחשפים להבדלים בין סיידגווק לחבריו לכיתה . כל התלמידים מגיעים מבתים מאד עשירים , והם עוברים סדרות חינוכיות המכשירות אותם להתקבל לאוניברסיטה יוקרתית. כל משפחה מצפה שביה"ס יעשה הכול כדי להעניק לילדם את כרטיס הכניסה לאוניברסיטה היוקרתית, ובכדי שזה יקרה ההורים מעניקים למורים את המנדט לעצב את ילדם.  משפחתו של סדג'וויק עשירה כמו שאר חבריו, אך ברקע המשפחתי יש אב עסוק, מכדי למלא את תפקידו ההורי. חשוב  מאד שלא נטעה ונתפתה לחשוב שהוריהם של האחרים  מפנקים את ילדיהם, מנהלים איתם שיחות נפש, או מקשיבים למאווייהם, (זה לא הורות על פי  דיואי שבה הילד במרכז[6]), נראה שהאב בל  אינו שונה מאבות אחרים שרואים את תפקידם בריסון ילדיהם בעזרת מרות, ושוט הכסף. במקרה של סדג'וויק קיימת אפשרות  שהוא  בא ממשפחה הרוסה-קרי הוריו גרושים, או שאימו חסרת דעה כמו אימו של ניל בסרט "ללכת שבי אחריו". השוני העיקרי הוא בכך שסדג'וויק בעל חשיבה עצמאית, חד לשון, שמנצל כל במה להפוך את היוצרות המקובלות  על פיהן. ולצד זה אנו מוצאים ילד רגיש במיוחד שדורש יחס אישי למרות שלא מקובל להעניק יחס כזה לילדים.  סדג'וויק עד כמה שזה ישמע מוזר דומה לניל בסרט "ללכת שבי אחריו". שם, ניל לקח את הרגישות שלו לפעילות חיובית למען החברה ונאלץ להתאבד כשלא הצליח, ואילו סדג'וויק חמוש בעוינות כנגד אביו, מגלה שהמערכת, והוריו אינם יכולים להתמודד עם מי שאינו מוכן לכפוף עצמו בפניהם והופך את ההתגוששות עם המערכת לספורט. היחס אותו ביקש סדג'וויק מאביו היה בלתי ניתן למימוש, כי אביו לא ידע לתת יחס כזה (גם הוא-האב,  לא קיבל יחס אחר מאביו). סדג'וויק אינו מוותר ומאלץ את  אביו הסנטור בל  לעסוק בבעיותיו בלי סוף, השוט העיקרי שיש לסדג'וויק מול אביו הוא הוודאות שאביו אינו יכול להרשות לעצמו במעמדו כסנטור, להתעלם מהבעיות שעלולות להביך אותו פוליטית. ואכן הסנטור בל חייב  למצוא לבנו בתי ספר, לתרום מכספו כדי שיסכימו לקבלו, ונאלץ להיפגש עם מורים חדשות לבקרים. שיחות הטלפון הזועמות בין  האב לבנו  הן ריטואל-טקס שחוזר על עצמו. סדג'וויק מפריע, בתי הספר פונים לאב, האב נוזף בבית הספר, ואח"כ נוזף בסדג'וויק. גם האב וגם סדג'וויק יודעים ששום דבר לא ישתנה, אך בכל אירוע כזה סדג'וויק מרוויח שיחה עם אביו., גם אם השיחה איננה בדיוק זו  שערג לה, זה עדיין טוב יותר משתיקה.
בניגוד למקובל היום, האב לא מעלה על דעתו  שניתן לפתור את הבעיה במעט חום וקרבה לבנו. דבר שהיום כולנו מכירים כדרך לפתרון בעיות מסוג זה, אך באותה עת הדברים היו בלתי אפשריים. גם למר האנדרט יש עבר טעון עם אביו , עבר שאנו נחשפים לו  בתחילת הסרט, כאשר אלורבי מנסה להתקרב איליו, ומביא לו כשי  את המהדורה הראשונה לספרו של אביו-דאגלס האנדרט. אלורבי מתפעל מאישיותו של האב אותו שמע בהרצאה באוניברסיטת דארמות. האנדרט מביט בספר מתפלא ממראהו הצעיר של אביו, אבל מתקשה לומר עליו מילה טובה. מידע נוסף על יחסיו של האנדרט עם אביו, אנו מקבלים מהשיחה שמקיימים סדג'וויק והאנדרט 25 לאחר מכן.  בערב שלפני החידון החוזר, סדג'וויק נכנס לחדרו של האנדרט, מחזיר לו את הספר שקיבל בהשאלה לפני 27 שנים, ולאחר שיחה קלה ביניהם סדג'וויק שואל את האנדרט "איך יכולת לסבול אותי?"  האנדרט עונה לו " ראיתי ילד צעיר תחת לחץ רב, ובדומה לך גם אבי היה איש עסוק מאד......" כמו שציינתי לעיל אף אחד מילדי המעמד הגבוה לא זכה לפינוק רב . וויליאם האנדרט הזדהה  באמת עם סדגוויק בל.
כמו בסרט" ללכת שבי אחריו" בתי ספר יוקרתיים מצליחים לרוב משום שהתלמידים מודעים למחיר שעולה להוריהם להחזיקם בביה"ס, ולמחיר שישלמו במידה ולא יעמדו בציפיות. סדג'וויק לעומתם, מגיע לביה"ס כאשר ברור לו שזה עוד אחד מבתי הספר שיבלה בהם זמן קצר לפני שייזרק שוב. מצבו מאפשר לו להשפיע לרעה  על שאר התלמידים כאשר הוא מייצר סיטואציות המבלבלות את המערכת ומסרסות את כלי העבודה המסורתיים. במצב נתון זה עומד האנדרט יום יום כששמו הטוב וסדר חייו מתרכזים במאבק הישרדותי, שמסתיים בשנת 1976 בטקס מאכזב, בו מעניק מר האנדרט את דיפלומת הסיום לסדג'וויק. לאחר שאביו כבר ארגן לו מקום באוניברסיטת ייל היוקרתית.
מהם האירועים בהם באות  לידי ביטוי בעיות החינוך בסרט?.
האירוע הראשון המלמד על כך שסדג'וויק אינו תלמיד כאחרים מתחיל ברגע שהוא מעז לסרב לשבת היכן שהאנדרט מורה לו, ומרשה לעצמו לגחך על הטוגות שתלמידי השיעור לובשים. האנדרט בולע את העלבון ועובר לסדר היום.
האירוע השני שראוי שנתייחס איליו הוא, הניתוח שסדג'וויק מציע למחזה "יוליוס קיסר" מאת שקספיר. בניתוח זה הוא קוטל את החשיבה המקובלת ואף מצליח להוכיח את ההיגיון שבדבריו, כמו כן הוא מוסיף הערה מזלזלת על סוקרטס  שהעדיף לשתות את כוס הרעל מידי המושחתים, מאשר לפגוע בחוק. יחס מזלזל זה פוגע קשה בערכיו המקודשים של האנדרט, דבר שמערער את הביטחון המוחלט שהיה לו בנושאים אותם לימד. על מנת לשרוד את עבודתו שאותה אהב, הוא נאלץ לטפל בסדג'וויק כשהוא  חסר כלים וחסר ניסיון (על אף עשרות שנות עבודתו). חוסר ניסיונו בא לידי ביטוי בפגישתו עם הסנטור בל  –ביקור בו נחל כישלון צורב בניסיונו להשיג את מעורבותו של האב בריסון בנו. הכישלון אינו בחוסר התמיכה לה ציפה אלא בעיקר בדלגיטימציה הטוטאלית של עבודתו. אם עד לאותו רגע האנדרט ראה עצמו כבר-סמכא, כמלמד, וכמחנך הרי שבפגישה עם בל הוא הורד לדרגת מורשה בלבד. הדיאלוג ביניהם שהתחיל בניסיון לשחד[7] הפך למלכודת:  בל האב שואל את האנדרט "מהו הנושא החשוב כל כך שאתה מלמד ובני מסרב ללמוד?" האנדרט טורח ומפרט את נושאי הלימוד, ואז בל מקשה ושואל שוב "איזו תועלת יש בחומר שאתה מלמד את הילדים האלה?" האנדרט נדהם וחוזר על השאלה "איזו תועלת??." כן משיב האב "איזו תועלת?". האנדרט מתאר " סנטור, היוונים והרומאים העניקו לנו את עקרונות הדמוקרטיה..........אני סבור שכאשר הילדים קוראים את אפלטון אריסטו קיקרו ואפילו יוליוס קיסר הם באים בקשר ישיר עם האנשים אשר בתקופתם שימשו מופת לסטנדרטים הגבוהים ביותר של תבונה ערכים גבוהים של אזרחות .......". האב צוחק " איזה נאום מפוצץ!!!" וממשיך בגסות  "אז אתה אומר שהבן שלי מתנהג עם הראש בתחת....??" ואז האנדרט עושה טעות פאטאלית ואומר        "אדוני, מתפקידי לעצב את האופי של בנך , ואני חושב שאם ......" הוא לא מסיים את המשפט ובל מסתער עליו "לעצב אותו???? אלוהים שבשמיים , אתה לא תעצב לי את הבן שלי!!!, התפקיד שלך ללמד את הבן שלי , למד אותו את לוח הכפל, למד אותו מדוע העולם עגול, למד אותו......מי הרג את מי ומתי והיכן –זה התפקיד שלך, אתה אדוני, לא תעצב את הבן שלי. אני אעצב אותו.......".. האנדרט המום מלמל  "כן אדוני " והשיחה מסתיימת. בהזדמנות זו חשוב להבהיר שגם אי-עשייה היא גם דרך חינוכית.
למה בל ניצח ?
כי בל צדק בדבריו. הורים הם אלו שאמורים לעצב את ילדיהם, משהו שנכון גם היום אך נשכח ממרבית ההורים והמורים. גם אם כמורים לא אהבנו את מה שסדג'וויק גדל להיות, הוא עוצב  בצלמו ובדמותו של  אביו. האב לא רצה ילד מוסרי או למדן , הוא רצה ילד שידע לנהל חוות חזירים ויהיה פוליטיקאי וזה מה שסדג'וויק גדל להיות. האב שלא היה איש חינוך ידע, שאם יצור אצל בנו  רעב קבוע ליחס ולחום, הרעב יניע את סדג'וויק  להשיג דברים  בכל דרך אפשרית[8].   זאת הסיבה שהאב לא טורח לדבר אל בנו ומסתפק במס' משפטים כמו  "אני לא מוכן לנקות אחריך" או "אתה יודע כמה אתה עולה לי" ומנתק את השיחה מבלי שהתעניין מה יש לבנו להשיב. האנדרט יכול היה לשמור על כבודו כמורה אילו היה מגדיר את תפקידו כמי שאמון  "לפתוח בפני הנער עולמות שמתוכם יוכל לבחור את דרכו". אך ספק אם הסנטור בל רצה לתת לסדג'וויק הזדמנות בחירה.
סדג'וויק המאוכזב , אינו פנוי ללימודים, כל יישותו תרה אחר דרכים לכבוש את תשומת הלב של האב. כך טורח סדג'וויק להדהים  את הסובבים אותו בעזרת חוברות פורנוגרפיות, המבלבלות את דעתם של חבריו לחדר/כיתה, אח"כ בהתגנבות אל פנימית הבנות האסורה, ובין לבין, בשלל הערות ציניות שדורסות כל ערך מקודש בביה"ס. האנדרט  מבין שאם לא ימצא דרך לרתום את סדג'וויק למשהו חיובי ובונה, הוא יאבד שליטה בקבוצה כולה. גם היום רבים מהמורים מוצאים עצמם במצב דומה ויכולים להזדהות עם האנדרט. התחרות על התואר "יוליוס קיסר" הופכת להזדמנות שגוררת את האנדרט למעשים שלא יעשו ובסופו של דבר אינם מניבים את התוצאה המקווה.
1.האנדרט מעניק לסדג'וויק את ספרו האישי (אותו ספר שיוחזר רק לאחר 27  שנים), ספר שתרם את תרומתו ודירבן את סדג'וויק  ללמוד לבחינה שלמחרת בבוקר. הקושי הוא שמעשה מסוג זה לא היה מקובל בביה"ס ואנו קוראים לזה היום שבירת דיסטנס. האנדרט לא הבין שצעד כזה לימד את סדג'וויק עד כמה הוא נואש להשיג את הצלחתו ( כל דבר שאנו עושים עבור מישהו והוא  מחוץ לשורת הדין מלמד על ררצוננו העז בייקרו של המבקש או על נואשות להשיג את חיבתו/הערכתו) זה כמובן אפשר לסדג'וויק  לנצל את האנדרט למטרותיו. ואכן,  באותה שעה האנדרט אינו מעלה בדעתו שסדג'וויק לומד מטעמים שונים לחלוטין מאלו שהאנדרט מקווה להם.
2. האנדרט מתערב אצל הספרנית על מנת שסדג'וויק יקבל ספר שנהלי ביה"ס אוסרים על הוצאתו מהספרייה. התערבותו של האנדרט מפרה את הכללים ופוגעת באוטוריטה של הספרנית הנלחמת נואשות כנגד שניהם ואינה מצליחה. מעשה שלא יעשה, גם אם  התערבות זו סייעה לסדג'וויק להצליח בבחינה.
3. סדג'וויק מצליח לגרור את האנדרט  לחבוט בכדור, כך שהוא מנפץ את חלון מכוניתו של מנהל ביה"ס, כל התלמידים בורחים והאנדרט איתם. אין ספק שהמעשה הוא נקודת שפל מיותרת בחייו של האנדרט, מצב מבזה למורה שאינו מסוגל לקחת אחריות על מעשיו. האם ניסה להתחנף אל תלמידיו?, האם זה  הפחד ממנהלו?
4. נקודת השפל הנמוכה ביותר אליה יורד האנדרט היא זיוף הציון של בל והוצאתו של מרטין בליית מהתחרות. האנדרט מתלבט, מתלבט. ולבסוף  עושה את המעשה מתוך תקווה שהתחרות תחזיר את סדג'וויק אל דרך הישר, ואיתו הכיתה כולה. עד כמה שזה נראה מוזר דווקא בנקודה זו קשה לשפוט את האנדרט אלא אם נעמוד במקומו, וכשמנסים לעמוד במקמו אפשר להבין את החרדה שמלווה את מי כשכל הקריירה רבת השנים שלו עומדת להתמוטט בגינו של תלמיד מרדן, שאביו מסרב לקחת עליו אחריות כמקובל. המעשה  הוא טרגי[9] כי האנדרט נגרר למעשים שלא יעשו ואינו תופס שסדג'וויק טורח ללמוד אך ורק כדי להניח מלכודת לאביו. ז"א סדג'וויק לומד כדי להגיע לגמר ואז  כשאביו יוזמן  והכול ילך כמתוכנן, הוא יצליח סוף, סוף להביך/לבייש את אביו בפומבי.  עד כמה האנדרט היה תמים ולא העלה אפשרות כזאת על דעתו, ניתן ללמוד מהשיחה שקיים עם סדג'וויק לאחר שזה רימה בתחרות. האנדרט שואל אותו בכאב  "למה?, הרי ידעת את החומר?"  ואכן סדג'וויק ידע את החומר. סדג'וויק עונה "למה לא?" אך מיד מחזיר שאלה "למה לא חשפת אותי בפני כולם? " והאנדרט עונה " זה עניין מסובך" ואז סדג'וויק מחייך ואומר "זה לא בגלל אבי?" והאנדרט משקר ועונה" אין לזה שום קשר לאביך.." סדג'וויק מגחך ואומר " כן, ,בטח". כאן המקום לעצור ולשאול  את עצמנו השקר של מי  הזיק יותר? של המנהל שרצה את הכסף עבור ביה"ס, ולכן דרש שהאנדרט יתעלם ממעשה הרמייה, או של סדג'וויק שרצה נואשות בתשומת ליבו של אביו?!  
5. גם הכשלתו של סדג'וויק בשאלה שכלל לא הייתה בחומר הנלמד מעוררת תהיות. האם מוצדקת  הדרך  העקומה שבחר על מנת לצאת מהתחרות כשחצי תאוותו בידו. מצד אחד  לא יוקיע את סדג'וויק כרמאי ומצד שני לא לאפשר לו לנצח. האם זאת דרך נכונה לנצח את המערכת שבה המנהל מתחנף לסנטור –יתכן, אך האם זו הדרך לחנך נער חריף שכל וחד ראייה כמו סדג'וויק?-לא  
אין ספק שהאנדרט לא הבין מה הייתה מטרתו של סדג'וויק כששיתף איתו פעולה כדי להגיע לגמר. והחשבון על כך שלא איפשר לו  לממש את זממו, יוותר פתוח 25  שנה. האנדרט איבד את הערכה של סדג'וויק והפך לעוד מבוגר שאינו עומד בעקרונותיו –גם אם זה לא נאמר מפורשות בסרט כי האנדרט מספר, שמשם והלאה כבר לא היה דבר שעצר את סדג'וויק וביה"ס כולו סבל את מעלליו.
למה?
כי סדג'וויק שהיה חריף שכל וחד ראייה ראה סביבו מבוגרים שמטיפים לרעיונות ואידיאלים אך מתקפלים ברגע שעליהם לעמוד על דעתם מול כוח וממון. סדג'וויק זעק שעולם המבוגרים מדבר איליו בשפה מבלבלת.
 
תחרות
כאן המקום להרחיב מעט על תחרות כאמצעי חינוכי. תחרות היא דרך שלילית לחנך אנשים צעירים כי השדר הסמוי בתחרות הוא אין מקום לכולם, לכן צריך מנצח אחד.
מדוע ?
למרות שקיימים מקרים בחיים שאכן אין די לכולם כמו במצב שאין די מים או אין די מחצבים  מתקיימת תחרות-מלחמה שבה החזק מנצח. אך בעולם הידע שאנחנו המורים מחזיקים בו, יש מקום לכולם ואין צורך להתחרות ואין צורך במנצח.  יש ידע אינסופי וכל אחד יכול לקחת ולקבל כפי יכולתו ורצונו. השיטה שבה שאלה אחת פוסלת מאמץ  ארוך של תלמיד, יש בה כדי לרפות ידיים. תחרויות אינן תורמות ללמידה. אי אפשר לחנך בעזרת תחרויות ולא לצפות שהן תעודדנה לחימה והשגת יעדים באמצעים אלימים שלדידנו הם כל דרך שאייננה דרךהישר . בעולם העתיק התפתח הספורט התחרותי כדרך להכשיר לוחמים שיקריבו את חייהם על מנת לנצח.
יחד עם זאת הטקס השנתי בו נערכה התחרות הוא בעל ערך  חשוב בחיים, ובבתי ספר בפרט.
.  
התחרות החוזרת  לאחר 25 שנה
על פניו נראה כאילו סדג'וויק מנסה להשתמש בקשריו משכבר הימים על מנת להתפאר בהישגיו הכלכליים ולנצל את חבריו במסע הבחירות. במחשבה שנייה אפשר היה לזמן את כולם לסופשבוע חלומי גם בלי תחרות חוזרת  על התואר "יוליוס קיסר", וסדג'וויק היה זוכה לאותה תמיכה של חבריו.
קיימת דרך אחרת לראות את הנחישות של סדג'וויק לממן אחרי 25 שנה, תחרות חוזרת. הדרך האחרת היא האפשרות שסדג'וויק לא ויתר על רצונו לוודא מיהו באמת האיש שלא עמד בניסיון לפני 25 שנה, האם באמת הייתה סיבה אחרת לכך שלא הוקיע אותו בפני כולם או שהיה זה הכסף שעצר אותו. והאם הכסף יעצור אותו  שוב?.
במילים אחרות האם התרומה האדירה  לטובת ביה"ס שעומדת על כף המאזניים תגרום להאנדרט להתעלם גם הפעם?. העובדה שלסדג'וויק היתה כוונה מראש לרמות ברורה לאור העובדה שהכין מראש ציוד מתאים, ודאג מראש שסטודנט "רעב" ילמד במקומו את החומר, ויהיה מסוגל לענות על השאלות באוזנייה החבויה של סדג'וויק.  
אפשר לראות את התחרות באתר הנופש כעוד מעשה שפל של סדג'וויק אך ניתן לראות זאת גם מזווית אחרת. בתחרות סדג'וויק מרמה שוב, אף כי הפעם המטרה אינה אביו אלא מורו הנערץ , והאמצעים משתכללים אבל הרמייה שקופה כמו בפעם הקודמת, וגם הפעם האנדרט אינו אמיץ מספיק כדי להוקיע את סדג'וויק בפרהסיה ובוחר שוב להכשילו בעזרת שאלה שסדג'וויק לא יכול היה לדעת. השאלה על המלך שוטרוק נוהונטה שאת קריאת הכתובת  פיספס ביום הראשון ללימודים כשהגיע באיחור לכיתה.
חשוב שנזכור שסדג'וויק אינו קוטל קנים. ואל נטעה לזלזל בהצלחתו העסקית,כי הצלחה בסדר גודל כזה אינה מתרחשת רק בזכות ההון שהותיר לו אביו או שחיתות.. סדג'וויק היה והינו חריף שכל ואין ספק שאילו רצה באמת לנצח ביושר לא הייתה לו בעיה לעשות זאת באותה נחישות שהוא מצליח בעסקיו.
אם תובנה זו נכונה נשאלת השאלה האומנם רצה לנצח?
יתכן שכן. אך יתכן שביקש  שוב  לבחון עד היכן האנדרט מוכן ללכת עם האידיאלים שלו. בעבור תרומה של 2500 מ"ר לספריית ביה"ס.
לאחר שהתחרות השנייה מסתיימת וסדג'וויק שוב רימה , האנדרט חש שתחושת הכישלון שליוותה אותו בפעם הראשוה לפני 25 שנים חוזרת אך הפעם היא  צורבת יותר. אם בפעם הראשונה ניתן היה לייחס את הרמייה  למשובת נעורים של נער פגוע שלא הבין מה משמעות מעשיו, אשר כל מה שעניין אותו היה להדהים את הסובבים אותו בחוצפתו ובתעוזה חסרת הגבולות הרי שכעת לאחר 25 שנים מעשה הרמייה נראה כמו  נקמה שסדג'וויק חיכה לה הרבה שנים. האירוע מורכב וניתן לנסות להבינו בעזרת  המשפט המסיים את השיחה בין האנדרט לסדג'וויק בערב שלפני התחרות, כאשר הוא מעלה את סיפור הפרידה שלו מאביו       "אתה חושב שדברים שקרו לך בגיל 15 אינם חשובים......" הדברים נאמרים ספק בשאלה, ספק בצער. אך מי שעבר את גיל 15 וגם  את גיל 50 יודע שפגיעה שנפגעת אי שם בעברך אינה מגלידה מעצמה.
אם נחזור לרגע שבו מסתיימת התחרות, האנ דרט חש ברע פיזית ונפשית, האירוע לא רק שלא ריפא את הפצע הישן הוא פתח אותו מחדש ובעוצמה גדולה יותר. כעת סדג'וויק כבר  אב לילדים שניתן לצפות ממנו להתייחס אל התחרות כאל אירוע נוסטלגי שאינו חותך גורלות, אז למה לרמות?
סדג'וויק יודע שהאנדרט תפס אותו מרמה ולכן הוא הולך אחריו לשירותים, וזה אינו מתאפק ושואל בציניות "ממתי הוא כבד שמיעה?" ספק בליגלוג, ספק על מנת לידע אותו שהוא ראה אותו משתמש באוזנייה כדי לרמות.
"טוב מאד" מר האנדרט –אומר סדג'וויק ז"א במילים אחרות כל הכבוד לך מר האנדרט על ששוב הצלחת לתפוס אותי." ?מיהו שכיר החרב שסיפק לך תשובות?" שואל האנדרט, "סטודנט בוגר , נתתי לו מאתים דולר וארוחה חמה, אני מקווה שזה יישאר ביניינו כמו תמיד  , אני בוטח בך!" עונה לו סדג'וויק. ומתוך דבריו ניתן ללמוד שהוא מרמז על הפעם הקודמת שגם אז לא הויע ותו ברבים, ונדמה שסדג'וויק מתייחס לדברים כהמשך יישיר לזה שהתרחש לפני 25 שנים .
האנדרט עונה לו "חשבת שאצא לשם ואחשוף אותך כשקרן ורמאי?  אני מורה והכשלתי אותך כמורה!"  משפט מוזר
"אבל אטיף לך מוסר בפעם האחרונה אם יותר לי ..... כולנו בשלב מסוים נאלצים הסתכל עצמנו בראי כדי לראות מי אנחנו באמת. וכשתגיע ליום הזה סדג'וויק תעמוד מול חיים נעדרי טוהר מידות חסרי עקרונות ועל זאת אני מרחם עליך ...סוף שיעור"
וסדג'וויק אינו נשאר חייב" מה אני יכול להגיד מר האנדרט, שאני לא שם זין??? ברצינות אתה חושב שיש שם מישהו ששם זין על העקרונות שלך ועל המידות הטובות שלך ? תביט על עצמך איזה הישג אתה יכול לזקוף לעצמך? אני חי בעולם האמיתי שבו אנשים עושים מה שצריך כדי לקבל מה שהם רוצים ואם זה כרוך בשקר ובמרמה אז שיהיה , כך שאני עומד לצאת ולנצח בבחירות מר האנדרט ואתה תראה אותי בכול מקום ורק לאחר מכן אדאג למה שעליי לתרום....."
באותו רגע בנו של סדג'וויק יוצא  מהשירותיים כשמבט כעוס בעיניו נראה שמעתה והלאה סדג'וויק יאלץ לטפל ברוברט ואוליי לנקות אחריו כמו שאביו עשה.
הקושי בדיאלוג הזה הוא שוב שלא ניתן לשלא להזדהות עם סדג'וויק ודבריו ושוב אין להאנדרט תשובה שתמחץ את היהירות וההתנשאות של סדג'ווק , וחבל .
האנדרט נכשל שוב  בדיוק כמו שנכשל בעימות עם אביו הסנטור בל.. סדג'וויק  בז להאנדרט ומטיח בו   את האני מאמין שלו. "אני מאמין"  שמתקיים "בזכותם"של שתקנים כמו האנדרט. סדג'וויק בטוח עכשיו שאילו האנדרט היה  מוחה בקול כשהיה ילד, יתכן שכל ההיסטוריה האישית שלו הייתה שונה. אבל האנדרט לא מחה וסדג'וויק הפך למה שאביו רצה. השיטה של אביו הצליחה יותר –עובדה.
להגנתו של האנדרט ניתן לומר שאולי כללי הטקס מנעו ממנו לעלוב במארחו אך יתכן שהאנדרט  כמו הרבה מורים אחרים לא האמין שבכוחו לשנות וחבל. דווקא יד הגורל שהובילה את בנו של סדג'וויק לשמוע את השיחה בשירותים, היא הקושי האמיתי שסדג'וויק יצטרך להתמודד איתו. את השינוי האמיתי בחייו עשה סדג'וויק בכוחות עצמו הוא, בניגוד לאביו, אבא חם ואוהב ומחבק ועל כך מגיע לו כל הכבוד. בעסקים סדג'וויק  נפל קרוב לעץ של אביו אבל כאבא הוא אחר, ובזכות זה  המבט שתולה בו בנו לאחר ששמע את הטחותיו של האנדרט הם הסיכוי לשינוי שיעד\שה סדג'וויק. המבט של בנו ירדוף את מנוחתו עד לתיקון, ולא דבריו הגבוהים של האנדרט שאף פעם לא הובילו למעשה אמיץ.  בעזרת התחרות הוכיח סדג'וויק שאיש אחד עשיר ומושחת יכול לעצור את כל נושאי הכלים של המוסר הצדק והאידיאות הנשגבות.
לכן אחד המסרים החזקים  של הסרט הוא שמורה חייב לשמש מודל לחיקוי מעשיו. וזה יקרה  רק כאשר מורה ייקח על עצמו משימה שהוא מאמין בה ושהוא בטוח שיוכל ללכת איתה עד הסוף. אסור שמורה יטיף לתלמידיו עקרונות שהוא עצמו אינו מסוגל להוציאם לפועל.
הסיבות שהיו להאנדרט להגיע למפגש היו הרצון  להשיב לעצמו את הכבוד האבוד כשנפסל כמנהל  בשל חוסר כישוריו לגייס כסף- התחרות הוכיחה שהאנדרט הוא נכס שמטיב לגייס כספים. סיבה שנייה היא שהאנדרט כמו כל מורה  שמח על ההזדמנות לחזור לפגוש את תלמידיו שבינתיים הפכו למי ומי בתחומי הכלכלה התעשייה והמשפטים. כמו כל מורה הוא חש שיש לו חלק בהצלחתם. והסיבה השלישית היא  ההזדמנות לרפא עוול ולשקם את מצפונו על  הדחתו הבלתי מוצדקת של מרטין בליית מהתחרות לפני 25 שנים. 
הנקודות החיוביות במפגש הן שבליית מאפשר להאנדרט להבין מה הייתה תרומתו האמיתית  לנערים ועד כמה שגה כאשר נעלב על שלא נבחר למנהל, ופרש. 
כישלונו של האנדרט בחינוכו של סדג'וויק נבע מחוסר כלים לעבוד עם ילד מיוחד אך כאשר הוא עבד עם נערים שהייתה בינם ובין הוריהם ובין מוריהם הסכמה על הדרך הוא חולל בם נפלאות והראייה היא הדברים שאמר דיאפק בסיום המפגש לאחר 25 שנים
" למורה הטוב יש מעט מאד חומר לתיעוד קורות חייו[10], חייו של מורה נכנסים לחיי תלמידיו. המורים האלה הינם עמודי המבנה האינטימי של בתי ספרנו , הם חיוניים יותר מהלבנים וקורת העץ הבונים את בתי ספרנו, והם ימשיכו להיות כח רב השראה וכוח החושף והמוציא לפעול של חיינו"
כמו גם ש" מורה להיסטוריה טוב הוא זה שמסוגל להפוך את הומרוס (ביוונית עתיקה) ללהיט".
האנדרט חזר ללמד, עשה "תיקון" על פי הדרך היהודית. הכיתה אליה הוא חוזר  שונה מאד מזו שעזב, לומדים בה בנים ובנות, יש תלמידה שחורה ותלמיד סיני....... ביה"ס כבר לא על טהרת הלבנים.  החזרה מאפשרת להאנדרט לסגור מעגל עם מרטין בליית כאשר בנו נכנס לכיתה, נער המציף את האנדרט אהבה, ואסירות תודה למרטין בליית על שנתן בו אימון ושלח איליו את בנו להתחנך.למרות שכולנו יודעים שבנו של סדג'וויק לא יגיע. וחבל
 
הסרט מעולה, הבימאי מצליח להעביר את האמת שלו על קבוצה מאד מסוימת בארה"ב, אבל בצורה אמינה ומבינה ללבם ולתפקידם של המורים.
 
סיכום-שפה מבלבלת אם כל חטאת
או האוייבים הגדולים של האדם והחברה הם השתקנים והחנפנים
גם אם נדמה שנושא הסרט הוא בעיית יושרה בחינוך וגם אם הגדרה זו בהחלט משקפת את הדילמות המתרחשות בו הרי שליבת נושא הסרט היא " השפה המבלבלת"
שפה מבלבלת היא סוג של תקשורת שבה שני צדדים אינם מבינים זה את זה, משום שהדברים הנאמרים הם מערכת של מסרים הסותרים זה את זה. ישנן תרבויות שהחבר בהן יודע שהדברים הנאמרים בקול הם דו-משמעיים ז"א, ברור לכול שאין לקחת את המילים הנאמרות כפשוטן ושביטויים מסוימים אינם נאמרים אלא כדי לכון להפך מהמשתמע מהם. גם ההומור נוהג לעשות זאת.
שפה מבלבלת היא גם שפת גוף מזמינה, שאליה מצטרף מלל מנוגד " כשאת אומרת לא למה את מתכוונת?, האם הלא הוא באמת לא, או הוא רק אולי....,".
שפה מבלבלת היא גם הצגת רעיונות או אידיאלים שנשמעים טוב, אך אין בכוונת הדובר ליישמם בפועל.
שפה מבלבלת היא אחת הדרכים ההרסניות לחיי חברה, למרות שפוליטיקאים מתמחים בשפה מבלבלת שמאפשרת להם למשוך את לב האנשים בהבטחות שלא חייבים לקיים.
במערכת החינוך יש לשפה המבלבלת השפעה הרסנית במיוחד, וזאת משום שביה"ס הוא המקום שהחברה העמידה על מנת להכשיר את החברה למטרות העל והאידיאלים אליהם שואפת ומכוונת החברה את בניה . זה לא מתמיהה שהחברה הנוצרית בחרה את מחנכיה מקרב הנזירים כי אלו שימשו מודל לחיקוי, והיוו את האידיאל החברתי, בקיבוצים בחרו את המורים מקרב אלו שהיו נושאי הדגל של הלאומיות המתחדשת והוכיחו שהם נאה דורש ונאה מקיים.
הערך החשוב ביותר במערכת החינוך הוא "נאה דורש ונאה מקיים"  ז"א מחנכים חייבים לחנך לאידיאלים שהם יכולים לעמוד בהם ז"א כאשר מחנך מטיף על חשיבות הגיוס לצבא, לא יתכן שמורה ידאג שבנו לא ית,גייס והוא יצמו ישתמט משרות מילואים. כאשר הורה שולח את בנו לבי"ס פתוח הוא לא יכול לצפות שביה"ס יקח אחריות על התקדמותו בלימודים.
הסרט שצפינו בו שזור באירועים ומעשים שהם "שפה מבלבלת" מצא אותם והשתדל להימנע מלעשות את אותן טעויות.

[1] חשוב לציין בהזדמנות זו שעל מנת לרכוש ידע חדש עלינו לבסס את התשתית עליה נרכוש את הידע , לא ניתן ללמוד משוואו ריבויות מבלי שלוח הכפל יושב טוב בזכרון, אז למרות השם הרע שיצא לשיטת השינון במערכות החינוך המודרניות. מסתבר ממחקרים שאלו שהתחנכו בשיטה זו היו הרבה יותר משכילים מאלו שהתחנכו בעידן בו "בעטו" בשינון, מי שלמד פרקים שלמים בתנ"ך בע"פ הרוויח שפה , יכולות אסוציאטיביות , כי די היה להזכיר דמות מקראית כדי ליצור קשרי לרעיונות מקבילים. כך גם אלו ששיננו היסטוריה ובעיקר ת הסרגל ההיסטורי (סרגל הזמנים) הם ידעו למשל שפריקלס הייוני ובודהא ההודי-סיני, וחורבן בית ראשון התרחשו באותה העת –סביב המאה ה-6/5 לפני הספירה ואלו האנשים שיכלו לשאול את עצמם למה בשלושה מוקדים תרבותיים קרו באותה עת דברים כל כך מיוחדים. מי שלא היה בקיא בסרגל הזמן שזה רוב האנשים, למדו כל אירוע בפני עצמו 
[2] שוב אנו פוגשים את רעיון המורה חסר המשפחה על פי המודל הנוצרי של מורה כומר/נזירה
[3] ברטוס היה ידידו של יוליוס קיסר שחרד לרפובליקה ולכן רצח את יוליוס קיסר שהעז להפר את החוק המקודש ולעבור את נהר הרוביקון עם גיסות צבא. עד ימינו ברוטוס נשאר אחד הדמויות השנויות במחלוקת בהיסטוריה של רומא יש הרואים בו את האב טיפוס של הבוגד האולטימטיבי הרוצח את חברו ומטיבו בעוד אחרים רואים בו מופת לפטריוטיות ולשנאת רודנות, אדם שמקריב את האינטרסים האישיים של עצמו על מזבח אהבת המולדת. מאז נחרתו בהיסטוריה שני משפטים
1.        הגם אתה ברוטוס בני? כאשר מתכוונים לכך שהבוגד הוא ממקורביך /יקיריך
2.        חצה את הרוביקון- שהכוונה עשה צעד אחד יותר מדי
[4] שואל עם זה בי"ס לבנות משום שהוא נכנס לשיעור שבו המורה ותלמידיו עוטים על עצמם טוגות
[5] מרבית הרפורמטורים הגדולים בעולם המניע שלהם לשינוי היה מרד במוסכמות כששורשי המרד היו ברקע האישי
[6] ל מנת להתוודע לרעיונותיו של דיואי ניתן לקרוא את ניתוח המאמר של רוזנוב-המורה בר-סמכא או מורשה באתר http://www.avantgarden.co.il/    בקטגוריה 27.
 [7] צריך לזכור שסיגרים קובנים היו בלתי חוקיים אז בארה"ב, וכשזה לא הולך הוא מנסה להעניק לו אקדח בעל ערך היסטורי –היה אקדחו שלעגלון של קולונל ליי.  
[8] רבים מאיתנו שומעים לא מעט מבוגרים המתארים יצד מחסור , יחס קשה, הפך אותם ללוחמים מוצלחים יותר מאלו שהחיים פינקו אותם.- ג אם אינני מסכימה לכך (ד"ש)..
[9] טרגדיה היא מצב שבו שני הצדדים צודקים ולכן כל פיתרון יהיה בלתי צודק
[10] כאן התשובה העקיפה לשאלתו של סדג'וויק בשירותים " מה בכלל עשית כל חייך"?

לייבסיטי - בניית אתרים