פשטות

פשטות היא היופי
פשטות היא התיחכום האולטימטיבי/לאונארדו דוינצ'י

מקום פשוט לחינוך תרבות ואמנות

 

7. גלרייה לאומנות הנשק העתיק-ע"ש יעקובי יוסף ז"ל  |  8. הערכה חליפית-מבחן תלת שלבי- מה זה?  |  10. פשטות-מהספרים  |  11.פשטות מהסרטים  |  12. פשטות בצבעים  |  13. בעלי קושי בעיבוד חושי-יש דבר כזה  |  15."חמולה" מקום טוב לגדול  |  18. פעוטונים מציאות אפורה בעטיפה ו ... דה-ד"ר דליה שחף  |  Relationship - not what you thought - proper disclosure 18.  |  19.האישה הישראלית מעידן של שסע עדתי לעידן של שסע מיגדרי  |  46.לטייל עם סבא שומיק  |  מצבות מדברות אל העתיד  |  רמזים , ראיות, ושאלות שמאחורי מצבות  |  


 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


אתם מוזמנים לקרא את המאמר :

Benefits of daylight saving time's end
בקישורית הבאה
http://news.yahoo.com/daylight-saving-time-ends-weekend-healthy-155623460.html
שעון קיץ
ד"ר דליה שחף, מרצה במכללה לחינוך "אוהלו" /לתגובות : drdalia@012.net.il
מותר לצטט, ולהפיץ פרסום זה תוך ציון מקור המידע ושם הכותבת  למטרות לא מסחריות
 
מדינת ישראל ממוקמת קרוב יחסית לקו המשווה . מספר שעות האור בישראל בשיא החורף הוא כ-10 שעות , ומעט יותר מ-14 בשיא הקיץ כך שההפרש בשעות האור אינו גדול והתועלת בהפעלת שעון הקיץ לא  משמעותית. על פי :
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%A2%D7%95%D7%9F_%D7%A7%D7%99%D7%A5
עם הקמת המדינה עברה הסמכות לקביעת שעון קיץ רשמית למשרד הפנים,הונהג שעון קיץ בכל המדינה ובירושלים הוזז השעון שעתיים קדימה בשל הבעיות המיוחדות של המלחמה שהיו בה .
שעון הקיץ הפך בישראל לנושא למחלוקת בין חילונים ודתיים. אל מול יתרונותיו של שעון הקיץ המניע העיקרי להתנגדות הוא העובדה ששעון קיץ מגביר את חילול השבת. על פי שעון הקיץ השבת יוצאת סמוך לשעה 20.00 בעוד התחבורה הציבורית ושירותים אחרים מחדשים פעילותם בשעה מוקדמת יותר. בעיה נוספת היא הקושי ששעון הקיץ יוצר למתפללים בתקופת אמירת "הסליחות" לפני ראש השנה הקושי קיים בעיקר בקרב הספרדים כיוון שהם נוהגים לומר "סליחות" מראש חודש אלול (שחל בד"כ בסוף אוגוסט ) על פי מנהג הספרדים יש לומר סליחות בזמן כלשהו ביו אמצע הלילה לעלות השחר. כשאמצע הלילה חל ב-23.30 (לפי שעון חורף) אפשר לומר "סליחות לפני השינה , לא כן כשאמצע הלילה חל ב-0030(לפי שעון קיץ). קושי נוסף שמעלים הדתיים, זה הצומות של תשעה באב ויום הכיפורים , מצד שני בזכות הזזת השעון אפשר לקום שעה מאוחר יותר לתפילת שחרית ואף לסליחות חודש אלול כמו כן יש זמן רב יותר להכין את השבת והחגים כי כניסת השבת או החג מתאחרת בשעה על פי השעון הרשמי- כל הדברים שנכתבו בפסקה זו הם על דעת ויקופדיה וזו דוגמא "נפלאה" כיצד מעוותים את האמת הפיזית גיאוגרפית על מנת לנגח מיעוט דתי.
נקודת המוצא הראשונית לחגים ולשבת היא זריחת השמש ושקיעתה ושעון הקיץ עם כל הכבוד לו איננו משנה בהם דבר העובדה שיש יותר שעות אור איננה בגלל שעון הקיץ אלא בגלל שבקיץ יש יותר שעות אור באופן טבעי. ז"א בקיץ יש בישראל 14 שעות אור בהשוואה ל-10 שעות אור בחורף.העובדה ששעון הקיץ מזיז את מחוגי השעון קדימה או אחורה  איננה מוסיפה שעת אור !!!!!!!!. סיפור שעון הקיץ מזכיר את סיפור העם על התרנגול שחשב שבקריאתו הוא "מזריח" את השמש. עד שיום אחד החליט שלא יעשה זאת לחרדתן של החיות שהאמינו שללא קריאת התרנגול לא תזרח השמש. את סוף הסיפור כולם מכירים, התרנגול לא קרא והשמש זרחה לה להנאתה.. במילים אחרות "אין יש מאיין" אין יותר אור בגלל שעון הקיץ , יש רק דרך אחת לנצל את כל שעות האור והיא לקום עם הזריחה ולנצל את האור עד לשקיעה.  כל מי שזקוק לשעות אור נוספת יתכבד ויקום ב-04.00 ויחל את יומו להנאתו . השאלה היא למה ההנאה שלו צריכה לשבש לי ולשכמותי את כל החיים?????? רווח כלכלי????????????? למי??? למדינה?????????????.
בעבר שעון קיץ החל את יום העבודה בשעות קרירות יותר שהביאו ליעילות רבה יותר בקיץ החם. היום כשכל מערך העבודה ממוזג ומואר ומפעלים ומשרדים אינם משתמשים באור יום, כי לרובם אין כלל חלונות הרי ששעון הקיץ לא מביא לשום חיסכון בעליות תקורה.
מיתוס נוסף זוהי תאורת רחוב –תאורת רחוב מווסתת ע"י שעון שניתן לכוון אותו להאיר ולחדול בכל שעה שחפצים כך שאם יש ממילא יותר אור בקיץ אסור שתאורת הרחוב תחל את עבודתה בשעות שיש אור בחוץ בדיוק כפי שזה לא יעשה בחורף. ומאחר ששעות החשכה קצרים יותר בקיץ ממילא יוצר חיסכון בלי קשר לשעון הקיץ.
עד כה לא מצאתי כל חיסכון כלכלי לשום בית אב בישראל.|
הגורם הכלכלי העיקרי שמרוויח משעון הקיץ ובלבול השעון הוא נושא הפנאי.לאנשים יש כביכול יותר שעות לבילוי של אחרי העבודה שזאת שוב אשלייה שבאה ע"ח שעות שינה חשובות שהמחסור בהן גורם לתאונות קטלניות ולא רק בדרכים. שעון הקיץ מאיץ את החיים בתקופה שממילא היא מואצת ע"י 4 שעות אור נוספות מהטבע. דבר שהורחב במאמר הרעב לשינה.
לצערנו שעון הקיץ מאפשר לעבור על חוק "שעת תחילת הלימודים" שנחקק אחרי שנים רבות של מחקר שהוכיח שהתחלת הלימודים בשעה 07 או ב-06 גורמת לירידה ביעילות  הלימוד וגורמת למחלות בטווח הארוך.
רעיון למחשבה
שעות הקיץ הנוספות מתחלקות לשעתיים בין הערביים, ולשעתיים עם שחר ז"א
בחורף השמש זורחת ב-06.36  ושוקעת ב-16.41
בקיץ השמש זורחת ב-04.35 ושוקעת ב-19.00  בקירוב.
באביב השמש זורחת ב-05.40 ושוקעת ב-18.00 בקירוב
בסתיו השמש זורחת ב-05.30 בקירוב ושוקעת ב-17.30 בקירוב
בחשבון פשוט יש "עודף אור" בקיץ שעתיים בבוקר ושעתיים אחה"צ –ערב
אז למה שהמרכולים יהיו פתוחים אל תוך הלילה אולי כדאי בשם "התשוקה" לשעות האור שהמרכולים יחלו את עבודתם ב-04.30 בבוקר ?!?! למה למרות הכמיהה לחסכון באנרגיה מרכולים וקניונים נפתחים ב-09.00 או אפילו ב-10.00 ולא ב-04.30 ???????????????????
כי המרכולים יודעים שלא שעות האור הן אלה שמוציאות את הצרכן מהמיטה וקניות הן פעילות שאנו בוחרים לעשות בשעות הפנאי ,כאשר עבודה היא פעילות מוכתבת שאנו מוכרחים לעשותה .
אם כך מדוע אין המדינה מעודדת את אזרחיה לקום לסידורים וקניות בשעות האור המקסימות שלפני העבודה????  כי המדינה איננה מעוניינת שנתעייף  לפני העבודה, אבל אין לה התנגדות שנערוך סידורים וקניות ובילויים על חשבון שעות הלילה שמיועדות לשינה למרות שכל המחקרים מוכיחים ש-10 שעות שינה הן חובה.
בדיחה נוספת
שעון הקיץ תרם למשק 70 מליון שקל-
כותרת מאד מבטיחה לטיעון מוחץ מדוע יש להמשיך עם שעון הקיץ אז בואו נקרא יחד את הכתבה
" שעון הקיץ תרם למשק כ-70 מליון שקל כתוצאה מחיסכון בעליות הייצור(חשמל) עליה בפריון העבודה במשק וגידול במכירות" כך מסר מנכ"ל איגוד לשכות המסחר יחזקאל דסקל.
 " דסקל הדגיש כי כל שעת אור נוספת הגדילה את צריכת שירותי הפנאי בהשוואה לשעון החורף" שעון הקיץ נתפס ע"י מרבית האוכלוסייה כמדד לשיפור איכות החיים בעיקר באמצעות הארכת שעות הפנאי ונוחות גדולה יותר של קנייה בשעות האור.
התייחסות לנכתב:
  1. שעות האור שנוספו לא נוספו בשל שעון הקיץ כי אם בשל הקיץ שהוא עונה שבה בלי שום קשר לשעון יש יותר שעות אור.
  2. רובנו קונים במרכולים ובקניונים שמוארים באור מלאכותי כך שעצם הקנייה באור איננה חידוש של הקיץ ואינה חוסכת חשמל
  3. הדבר היחיד שהשתנה זה האור בדרך אל המרכול וממנו ז"א הנהיגה למרכזי הקניות קלה יותר כי היא נעשית באור של אחה"צ כאשר בחורף באותה שעה כבר חשוך
המשך הכתבה
"מהערכות של אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר בחודשים בהם הופעל שעון הקיץ כל שעת אור נוספת הביאה לתוספת פדיון של 500 אלף שקלים"
"עוד עולה מהניתוח כי שעות האור הנוספות הביאו להגדלת התפוקה והפריון של העובדים בנוסף , הפעלת שעון הקיץ הביאה לחיסכון בעליות עקב שימוש נמוך יותר באנרגיה , בעיקר לצורכי תאורה שנאמד ב-35 מליון שקלים"
 
ההתייחסות לנכתב
  1. שוב ההתייחסות היא לקניות ונשאלת השאלה האם כל המהפכה בחיינו מוצדקת בשל רווח דל של 70 מליון שקל למשק. 70 מליון שקלים זה מספר אפסי בעיקר כשמדובר ברווחים של סוחרים ולא ברווחים שחוזרים לכלל הציבור.
 
 זה המקום לשאול את עצמנו כיצד  אנו מקבלים עלינו את שעון הקיץ מבלי להרהר עד כמה יש בו הצדקה. אכן במלחמת העולם הראשונה וגם השנייה הייתה לשעון הקיץ הצדקה כי שימוש בתאורה בלילה סיכן את הבריטים בהטלת פצצות גרמניות אך מה הצידוק שיש לכך היום? 
 הדיון בשעון הקיץ בא ללמד שמשטרים או קבוצות "חכמות" בחברה מנצלות תשוקה טבעית של אנשים לאור לאחר החורף, ואז משכנעים את האנשים ששעון הקיץ  הוא מעניק להם עוד שעת אור וזאת תרמית מכאיבה. את שעות האור הנוספות אנו מקבלים בלי קשר לשעון הקיץ, שעון הקיץ אינו מוסיף שעות אור אך הוא  מאיץ את פעילותנו בשעות האור וממשיך אותה  אל שעות החשכה הרבה מעבר לנדרש , דבר שבא לידי ביטוי במחסור בשינה מצטבר ,בשל קושי בהסתגלותו של השעון הביולוגי או בשל העובדה שאנו מתפתים לעשות הרבה מעבר ליכולתנו.
 עלינו לזכור שבאופן טבעי בקיץ אנו פעילים יותר וכאשר על הנמרצות הזאת אנו מוסיפים את ההתנהגות התחרותית של החברה המערבית והרצון להשיג דברים חיוניים,  ובלתי חיוניים . התוצאה היא שבסוף הקיץ אנו נמצאים בחסך רציני של שעות שינה. (שוב כדאי שנזכור שהקיץ הוא גם הזמן שאנו מבלים יותר-חופשות) , ורבים נרדמים על ההגה. הסטטיסטיקה מלמדת שבישראל בכל סוף אוגוסט ותחילת ספטמבר קיים גל של תאונות קטלניות שמקורן בטעות אנוש או שיקול מוטעה כתוצאה מעייפות מצטברת או הרדמות על ההגה. ואיש אינו מקשיב למומחים שבקול שקט חוזרים שנה אחרי שנה על כך ששום עונש לא ימנע תאונה שנובעת מעייפות מצטברת .
כך קורה שבמקום להאשים את שעון הקיץ מטילים את כל האשמה על הנהג הישראלי (שאיננו "צדיק גמור" אך במקרה זה אין לו שום חלק באשמה) כי נוח להטיל על הנהג הישראלי גם את האחריות למחדל שאינו שלו.
ואז בשעה טובה חוזר שעון החורף והחיים חוזרים למסלולם והארץ נרגעת ועד סוף הקיץ הבא שוכחים שכבר בשנה שעברה היינו באותו סרט וחוזר חלילה (תרתי משמע).

 

[1] http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%A2%D7%95%D7%9F_%D7%A7%D7%99%D7%A5

לייבסיטי - בניית אתרים